Tuesday, July 6, 2010

Kanak-kanak zaman ini kurang fasih berbahasa Melayu

Saya berasa sedih hari ini kerana kawan-kawan saya tidak beberapa kisah berkomunikasi dalam bahasa Melayu.
Saya bertanya kepadanya, mengapa kamu tidak berbahasa Melayu pada waktu kelas Melayu tadi? Mengapa kamu berbahasa Enggris sedangkan kamu sendiri tahu yang cikgu kami tidak mahu kami berbahsa Enggris pada waktu kelas Melayu?
Jawapanya adalah "Mengapa tidak sememangnya trent apa pada zaman ini budak-budak zaman sekarang semuanya berkomunikasi dalam berbahasa Melayu?"
Saya berasa sedih! Saya hanya berdiam sepanjang hari! Fikiran saya hanya pada kawan saya!
sedangkan budak Melayu sendiri tidak mahu berbahas Melayu apa lagi orang yang lain?
Jadi saya nasihatkannya supaya selalu berbahasa Melayu!!!!!

No comments:

Post a Comment